Så kan nyhetsbrevet ge publicisterna nya intäkter

work-hero

Många företag och organisationer, däribland publicister, har utmaningar med att nå ut digitalt. Samtidigt äger de stora databaser med uppgifter som skulle kunna gå att kapitalisera på.

Digitala nyhetsbrev kan vara vägen till nya intäkter. Nyhetsbrevet kan bli en förlängning av andra produkter och dessutom ett digitalt medium där verksamheten själv äger sina mottagare till skillnad från andra digitala kanaler.

– Nyhetsbrev är en kanal som når ut i landet och som dessutom kan vara oerhört regional säger Emma Björkman, Marknadschef på CAPE Media.

CAPE Media är ett mediebolag som både jobbar med försäljning på uppdrag av medieägare och även driver att par framgångsrika egna produkter. De har rönt stora framgångar inom just det som kallas för EDR, bland annat tillsammans med Bonnier och Vi i Villa, den egna siten Vinliv.se och nu senast Golflivet.se.

Enbart goda effekter av GDPR

De nya regelverken kring GDPR har försvårat för många aktörer att skicka digitala utskick eftersom det ställer högre krav på hur prenumeranterna rekryteras.

– Vi ser enbart positiva effekter av GDPR. Med verifierade adresser och samtycke till utskick får vi en mycket bättre och mer sann bild av statistiken. Vi upplevde tidigare att vi hade en högre andel avregistreringar, lägre öppningsfrekvenser och fler studsar berättar Emma och fortsätter: Om mottagaren blir irriterad är det inte en bra kontext för annonsören.

CAPE Media har lång erfarenhet av att jobba med försäljning av ytor i nyhetsbrev. De har både sålt rena säljdrivande utskick, s k ”stand-alones” men också redaktionella nyhetsbrev som den egna produkten Vinliv.se.

– Med Vinliv har vi valt att göra olika typer av utskick med olika frekvens. Framgången i kanalen bygger helt på det kunskapsinnehåll som chefredaktören Johan Franco Cereceda står för. Det är den huvudsakliga anledningen till att våra prenumeranter väljer att prenumerera. De sparar också mail som handlar om olika druvor, regioner eller recepttips och sånt ger oss bättre effekt på rena säljdrivande utskick.

En kunnig samarbetspartner

Många företag och organisationer har stora databaser med kunddata som de har svårt att kapitalisera på. 

– Jag tror att det kan handla om både okunskap och resursbrist. I båda fallen går det ju att lösa med en kunnig samarbetspartner, avslutar Emma Björkman.

CAPE Medias 4 tips till hur du skapar nya intäkter i din maildatabas:

 

  • Lär känna er målgrupp genom att våga testa er fram
  • Själva utformningen av nyhetsbrevet spelar roll!
  • Hitta en partner för delar ni inte själva är experter på
  • Ha roligt tillsammans med era annonsörer!

 

Läs andra artiklar:

10 år som utmanare

En tidig morgon i januari 2011 klev jag in i det som redan då var ett väletablerat säljbolag med ett 20-tal olika projekt i uppdragsportföljen och cirka 25 mkr i försäljning.

Läs mer »