5 Minuter med Billy | capemedia.se
CAPE Media är ett säljbolag inom media, med lång erfarenhet av annonsförsäljning i print och på webben samt försäljning av sponsorskap och event. Våra uppdragsgivare anlitar oss som extern säljpartner för att ansvara för annonsförsäljningen i deras medier. I utbyte får de får en komplett säljorganisation med en effektiv säljledning, kvalitetssäkrade säljprocesser och ett starkt affärsdriv. Följ med på esan!
Annonsförsäljning, annonser, försäljning, mediesäljare
20029
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-20029,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

5 Minuter med Billy

Billy Schmidt är 23 år och har jobbat på CAPE i 3 år. När han kom in på CAPE Media var det ett litet bolag med stora ambitioner. Hur det var att komma in i bolaget under den tiden och hur han ser tillbaka på det idag.

 

HUR KOM DU TILL CAPEMEDIA?

Jag var på ett bolag där jag inte hade utrymme att växa och utvecklas, fokus låg hela tiden på kortsiktiga resultat och ledarskapet byggde på skrämseltaktiker. Det ledde till många internstrider och till slut blev det ohållbart. En kollega gick hit och jag följde snabbt efter.

 

HUR VAR DIN FÖRSTA TID PÅ CAPE?

Jag gillade att det var ett litet bolag, vilket det var när jag kom. Här var alla med och utvecklade företaget, något vi fortfarande gör. I början satt vi tillsammans i ett gemensamt rum och gjorde grovjobbet tillsammans. Det är det som gör CAPE speciellt, att man får utrymme att vara mer än bara den som håller hamstern i hjulet.

 

VILKEN HAR VARIT DIN STÖRSTA UTMANING?

Bolagets vision är att organisationen ska drivas av säljarna. Det gör att det inte har funnits någon som är anställd för att driva oss framåt, exempelvis en försäljningschef. I stället är vi själva med på resan och tar ansvar för det. När jag började var jag inte kvalificerad för att göra det arbetet, vilket gjorde mig obekväm. Idag har vi en annan set-up för nya som kommer in.

 

HUR TYCKER DU ATT DU KLARAT DET?

Jag fick utrymme att misslyckas, det var jag ovan vid från min tidigare arbetsgivare. Genom det lärde jag mig också enormt mycket. Det är faktiskt så att jag fortfarande utvecklas på samma sätt, eftersom det är så här vi arbetar. Idag är jag van vid att ta ansvar för hela försäljningsprocessen och har lärt mig göra det bra.

 

DU HAR VARIT PÅ CAPE I 3 ÅR, hur ser du på säljarna som kommer in idag?

Jag förstår att det finns många utmaningar. Man kommer in till ett högpresterande team och jag ser hur många ställer enorma krav på sig själva, precis som jag själv gjorde. Då är det viktigt att backa upp och ge varje individ förutsättningarna att kunna nå sina mål. Men också ge dem verktygen att kunna sätta rimliga mål. Ansvar är viktigt här, men ödmjukhet är också viktigt och i den prestigelösa miljön är det lätt att utvecklas.

HUR HAR DIN SÄLJKARRIÄR PÅVERKAT DIG SOM PRIVATPERSON?

Jag har alltid varit en målmedveten person, men jag har lärt mig att styra mot målen på rätt sätt och det har i sin tur också gett mig ett självförtroende även privat.

 

VAD SKULLE DU VILJA SÄGA TILL DE SOM FUNDERAR PÅ EN KARRIÄR INOM FÖRSÄLJNING?

Sälj är superroligt! Men för att lyckas behövs både hårt arbete, men också förmågan att lyssna på andra, ifrågasätta sina egna metoder och viljan att utvecklas. Då blir man en bra säljare.