10 år som utmanare

tobias_cover
-Att driva bolag är en resa i både medgång och motgång. Även om den här resan övervägande har bestått av medgångar, så har jag lärt mig att det viktigaste. Oavsett de resultat så älskar jag faktiskt det jag gör och tycker att det är både meningsfullt och roligt. Då spelar det mindre roll hur vinden blåser för tillfället.

Tobias Björkman, VD för CAPE Media sedan 2011 om tiden som gått så snabbt och om de många utmaningar som kantat vägen i utvecklingen från säljbolaget till mediebolaget.

-Jag älskar när jag som kund får uppleva något alldeles speciellt och som gärna överraskar. Jag blir glad när någon har ansträngt sig lite extra för att påverka mig; det kan vara en bra story, fantastisk service, inspirerande miljöer, kunskaper och insikter eller bara en genuin nyfikenhet på mig som person. Sånt bidrar till en köpupplevelse utöver det vanliga. Och precis så vill jag att våra kunder ska känna när de är i kontakt med oss framöver!

En tidig morgon i januari 2011 klev Tobias in i det som redan då var ett väletablerat säljbolag med ett 20-tal olika projekt i uppdragsportföljen och cirka 25 mkr i försäljning. Efter många år som försäljningschef på Insplanet var det dags för nya utmaningar.

-Jag var ödmjuk och kände stor respekt för bolagets renommé och alla de kundrelationer som byggts upp genom åren men samtidigt väldigt ivrig att se vad min starka säljbakgrund kunde göra i denna för mig nya bransch.

jag är inte sen att erkänna att jag möjligen var en aning naiv och otålig i början

Tobias började sitt arbete med att rensa ur i uppdragsportföljen och därmed också säga upp alla anställda. Något som resulterade i att Tobias satt själv i den stora vindsvåningen på Kungsholmen och sålde i de medier han valt att behålla.

-När jag blickar tillbaka på mitt arbete, så är jag inte sen att erkänna att jag möjligen var en aning naiv och otålig i början, skrattar Tobias. Jag hade kanske genomfört mina förändringar på ett annat sätt idag, men är fortfarande övertygad om att både planen och strategin har varit rätt.

Strategin blev att jobba mer aktivitetsbaserat och främst göra alla affärer över telefon. Något som på den tiden fortfarande var lite ovanligt i mediebranschen. CAPE Media positionerade sig som bolaget som var duktiga på nykundsförsäljning och snabb tillväxt, som klarade av en stor del av den försäljning som mediehusen själva inte klarade av.

Många andra bolag i branschen kämpar än idag med att ställa om sin affär och effektivisera sin försäljning.

-Genom att riva av plåstret fort kunde vi sikta framåt och bygga för framtiden istället för att lägga kraft på att försvara gamla affärer. Vårt mind set var att vi inte hade något att förlora, bara att vinna! Många andra bolag i branschen kämpar än idag med att ställa om sin affär och effektivisera sin försäljning.

Nu går CAPE Media in i en ny fas. Med en ny bolagsstruktur och organisation som banar väg för att kunna ta nästa tillväxtkliv. CAPE Media är inte längre ”bara” ett säljbolag utan utvecklas nu mot att också vara ett fullfjädrat mediehus.

– Efter alla omvägar och misstag, framgångar och insikter, känner jag mig mer övertygad än någonsin om bolagets position och framtid, men också min egen förmåga som VD.

Även om vi idag har mer att förlora än för 10 år sedan, sätter vi oss på nytt i en position som utmanare. Det tvingar oss att fortsätta göra annorlunda och bevisa vägar som vi ibland är ensamma om att tro på. Och viktigast av allt, vi kommer att ha otroligt roligt på vägen!

 

Tobias Björkman
VD, delägare

 

Söker du en partner för uppdragsförsäljning, eller en affärspartner tillsammans med dig kan få dina produkter att blomstra, kontakta oss!

 

Läs andra artiklar: